سلولهای بنیادی و تبدیل آنها به سلولهای تخصصی

دانشمندان دانشگاه کوپنهاگ به دیدگاه جدیدی درباره ی چگونگی تبدیل سلولهای جنینی و سلولهای بنیادی جنینی به سلولهای تخصصی نظیر سلولهای پانکراس و کبد دست یافتند، نتایج این تحقیق در مجله ی علمی eLifeمنتشر گردید.

آخرین تحقیق توسط مرکز سلولهای بنیادی دانمارک در دانشگاه کوپنهاگ به شناسایی عملکرد سلولهای بنیادی در ایجاد مسیرهایی که آنها را به تخصص های خاص سلولی رهنمون می کند، کمک کرد.این دانش قدم مهمی به سمت ابداع درمانهای سلولی بر پایه ی سلولهای بنیادی برای درمان بیماری دیابت و بیماریهای کبدی است.

پرفسورBrickmanازمرکز سلولهای بنیادی دانمارک (Danstem) می گوید: این دیدگاه جدید که تأثیر محیط  فیزیکی را بر تکامل سلول مشخص می کند، بسیار ارزشمند است و ما را قادر می سازدکه محیط فیزیکی بهینه ای را در آزمایشگاه برای سلولهای بنیادی و سلولهای پیش ساز بمنظور تکامل آنها به سلولهای بالغ و تخصصی تهیه کنیم.

سلولهای در حال تکامل دائماٌ در حال حرکت هستند و در حین حرکت خود به سازماندهی و ساخت یک محیط فیزیکی در اطراف خود می پردازند، درست مانند یک شهر کوچک با مسیرها و جاده های مربوط به آن. نتایج این تحقیق به نکته ی مهمی اشاره دارد: سلولهای جنینی از سایر سلولها پیامهایی را دریافت می کنند که واقعاٌ به آنها می آموزد که چگونه به سازماندهی و ساخت جاده و مسیر خاصی بپردازند که آنها را به سمت مراحل اولیه ی تبدیل به سلولهای پانکراس و کبد رهنمون کند.

پرفسورBrickmanو همکارانش همچنین دریافتند که آنها می توانند این جاده ها را از سلولهای بنیادی در حال تکوین جدا کرده و به تنهایی فریز کنند. سپس از این جاده ها در آزمایشات مجزایی که در آن یک پیام سلولی مهم  حذف شده است برای تبدیل سلولها به سلولهای بالغ استفاده کنند. به گفته ی پرفسورBrickmanجدا از کسب این دیدگاه جدید به تکوین و تکامل سلولی نتایج این تحقیق نشان داد که برخی از روشهای فعلی که برای تبدیل سلولهای بنیادی جنینی انسانی به سلولهای بالغ پانکراس و کبد بکار می روند ممکن است موثر نباشد زیرا اهمیت این جاده ها که به نام ماتریکس خارج سلولی معروف هستند در این روشها نادیده گرفته می شود.

medicalnewstoday.com/releases/270908.php

مترجم:فرخی نیا